Officiële 8 weekse Mindfulness trainingen


Er bestaan twee evidence based mindfulness trainingen:

Mindfulness-Based Stress Reduction (MBSR)


De MBSR is ontwikkeld door Jon Kabat-Zinn in het ziekenhuis van Massachusets in 1970. Deze training was oorspronkelijk ontwikkeld voor mensen in het ziekenhuis die kampten met chronische pijn. Artsen konden niets meer voor hen betekenen en zaten met hun handen in het haar. Via de MBSR training leerde men een andere houding aan te nemen waardoor zij beter met de pijn leerden omgaan. Op dit moment wordt de MBSR training (ook wel aandachtstraining genoemd) door therapeuten met name effectief toegepast bij mensen die last hebben van lichte depressieve/angst klachten zoals piekeren, stress of burn-out.


Mindfulness-Based Cognitieve Therapie (MBCT)


De MBCT is tevens een 8-weekse training, ontwikkeld door Mark Williams, John Teasdale en Zindel Segal met als doel om de kans op een terugval van depressie te verlagen. De MBCT training bevat mindfulness oefeningen uit de MBSR en cognitief (gerdags-) therapeutische oefeningen. Naast het reduceren van de kans op terugval bij depressie is deze training ook effectief gebleken bij andere doelgroepen (o.a. mensen met een angststoornis, onvoldoende verklaarbare lichamelijke klachten en ADHD).



Welke mindfulness training
past het best bij jou?


Het is van belang om de juiste mindfulness training te kiezen die op dit moment bij jou past. Twijfel je? Neem gerust contact op, dan kijken wij er samen naar.


Mindful start in 2021?


Schrijf je dan nu in voor een eerstvolgende officiële 8-weekse mindfulness based stress (MBSR) reductie training.
In april start er weer een online MBSR training op zondag avonden van 19.30 tot 22.00u.
Daarnaast kun je op zaterdag 22 mei aansluiten bij de stiltedag van 10.00u. tot 16.00u.



Sessie 1 - 11 apr.  
Sessie 2 - 18 apr.  
Sessie 3 - 25 apr.
Sessie 4 - 02 mei
Sessie 5 - 09 mei
.Sessie 6 - 16 mei
Stiltedag - 22 mei
Sessie 7 - 30 mei
Sessie 8 - 06 jun.