Mindfulness


Wat is dat nou eigenlijk precies?



De meest gebruikte definitie van mindfulness komt van Jon Kabat-Zinn:


" Paying attention in a particular way,

on purpose, in the present moment, and non-judgmentally "


Wij kennen het allemaal wel, van die momenten dat je er even niet helemaal bij was. Dat je begon aan die zak chips, en voor je er erg in had de halve zak leeg was. Of dat je in de auto stapte en voor je het wist op jouw werk was beland en je je niets herinnert van jouw reis daar naartoe. Dit zijn veel voorkomende voorbeelden van de op de automatische piloot bezig zijn (de doe-modus). In onze moderne, drukke levens hebben we constant meerdere ballen hoog te houden.

Het is gemakkelijk om het bewustzijn van het huidige moment te verliezen, zoals wanneer wij ons best doen om huis, financiën en andere tegenstrijdige eisen met elkaar te combineren. Als mens zijn we vaak 'niet aanwezig' in ons eigen leven. Wij bevinden ons vaak in het verleden ('Had ik maar... ') of in de toekomst ('Ik moet niet vergeten hem nog te bellen'). Zo zien wij vaak dingen over het hoofd, negeren we wat ons lichaam ons probeert te zeggen en maken we ons leven zwaar door steeds weer terugkerende zelfkritiek..

Bewustwording van jouw gedachten, gevoelens en lichamelijke sensaties (de zijn-modus) klinkt in eerste instantie niet echt nuttig, maar door hier vervolgens een juiste actie op te geven kunnen we ons veel tijd en energie besparen. Zo kan dit bijvoorbeeld leiden tot het opschorten van oordelen en zelfkritiek of bijvoorbeeld eerder een korte pauze nemen zodat je langer en efficiënter door kunt werken wat een ongelofelijke positieve impact kan hebben op jouw leven.


Om gelijk twee fabels te ontkrachten:

Nee, mindfulness is geen geloof & Nee, het is ook geen passieve manier van door het leven gaan.
De oorsprong zit hem in het boeddhisme, waar veel wijsheid uit te putten valt. Mindfulness is bewust in het leven staan, verantwoordelijkheid nemen voor jouw leven en jouw keuzes en actief optreden op momenten dat je eerder mogelijk geneigd was te vermijden. Kortom, je hebt moed nodig om dit aan te gaan. Moed en doorzettingsvermogen.

Ik wens je een krachtige reis!


Literatuur



Meer weten?


Mindfulness voor beginners
| Jon Kabat-Zinn |






Mindfulness
| Ger Schurink |

Onderzoek


Het aantal wetenschappelijke onderzoeken neemt de laatste jaren exponentieel toe. Op veel gebieden is de officiële 8-weekse mindfulness training effectief gebleken. Met name voor terugval preventie bij depressie (MBCT).

Verder komt naar voren dat een 8-weekse mindfulness training (MBCT/MBSR) kan zorgen voor een betere mentale gezondheid door onder andere:

            ~ Stress reductie
            ~ Minder piekeren
            ~ Verbeterde focus
            ~ Meer (zelf)compassie




Meer weten?

Effectiviteit bij Zorgprofessionals
| Janssen et al. (2018) |

Effectiviteit bij Studenten
| de Vibe et al. (2018) |

Effectiviteit in de Psychiatrie
| Goldberg et al. (2018) |


Nog steeds meer weten?


Heb jij een specifieke vraag of ben je gewoon benieuwd en wil je graag nog meer weten? Neem dan vooral contact met mij op via info@notetomind.nl, zodat ik met jou mee kan denken en mogelijk interessante artikelen toe kan sturen.